Halaman

Isnin, 27 Jun 2011

Sambal Tempe Goreng

Tempe…pergh..!!! hasil buatan masyarakat Jawa dari Johor memang salah satu pilihan aku…kalo makan kat luar tu, confirm aku pilih sebab aku memang minat habessss seyyy…!!! So, sempena bulan Rejab dan wife aku pun ajak la aku berpuasa kerana dia dah komen, abg ni dah lama tak puasa dengan saya..so aku pun menurut la kerana isteri tersayang…dan menu for today..sambal tempe goreng!!! Perghh!!! Lepas ni kita try resepi Paprik Ayam dan Udang yee…sodap seyyy!!

Bahan A:

Tempe (dipotong nipis)
Kentang(di potong nipis)
Suhun & fucuk (direndam)
Tauhu

Bahan B:

Bawang Merah (dipotong nipis)
Bawang Putih(dipotong nipis)
2 biji lada besar (dihiris nipis)
Santan
Sedikit gula
Air asam jawa
Garam& ajinomoto

Cara-caranya:

Goreng bahan2 A sehingga masak dan diangkat..kemudian tumis bahan2 B sehingga naik bau dan masukkan santan dan gaul sebentar…masukkan air asam jawa,gula,garam dan ajinomoto..last sekali masukkan bahan2 A dan lada besar serta digaul sebentar…kecilkan api dan biarkan santan td menjadi kering…kemudian blh lah diangkat dan sedia utk dihidangkan…

Gambar kat bawah, sila tengok....sedap kan...lagi sedap kalo cuba sendiri dan makan sendiri..hikhikhikhikhik!!!


1 ulasan:

  1. tempe tu klo dipotong nipis...kompom rangup..krop2x...mabeles

    follow sini

    BalasPadam