Halaman

Ahad, 20 Februari 2011

Daging Pekasam Masak Lemak Cili Api - Spesel punyaaaa beb!!!

Aku balik dari Port Dickson semalam, isteri aku menyapa aku (tu kira peluk cium la…3 hari takda kat rumah)
“Bang, esok ada masakan spesel untuk abang? “ Aku terpaku….(Yela..ko baru masuk rumah, pastu isteri ko terus terus cakap nak masak spesel, otak masih lagi tertinggal dalam kereta tu…sebab malamnya ada program Kementerian, kena join…nafas pun tak sempat lagi tu..)

“Gapo dio? “ Ceh! Tanya ‘berkecek Kelate’ tu..

“Daging pekasam masak lemak cili api..” Perggghhh!!! Aku dengar, mencanak-canak otak aku keluar dari kereta mencari aku..sebab daging pekasam ni terbukti sedap..isteri aku selalu buat tahun lepas…dengan itu, disebabkan aku dah ‘kesedapan’ makan tengahari tadi, maka dengan baik hatinya aku persembahkan korang hasil air tangan isteriku..aku tau kat luar tu banyak, tapi yang no spesel skit..sebab DIA ISTERIKUUUU…HAHAHAHHA!!

Daging pekasam
(Daging mentah diperap bersama asam keping dan garam. Daging ni tahan lama. Kalo diperap, makin lama makin sedap)
Santan
Ajinomoto
Cili api 9 biji*
½ inci halia*
Bawang merah 4 ulas*
Serai sebatang-dititik

Bahan-bahan yg bertanda *hendaklah dikisar

Cara-caranya:

Masukkan bahan –bahan yang telah dikisar ke dalam periuk bersama daging pekasam dan juga santan. Lepas tu hendaklah dikacau –kacau takut nanti santan jadi berketul-ketul…kemudian masukkan serai dan ajinomoto dan kacau lg sehingga daging betul-betul masak….

p/s: garam dan asam keping tak perlu dimasukkan kerana daging pekasam ini dah masin dan masam…so, apalagi..MAKAN LAAAAA!!!...


4 ulasan:

  1. Blh cuba nti..Ni kali ptma dgr pekasam dgg..Lma mn nk perap dgg 2 yer supaya mnjd..Kna perap mcm ikn jgk ka..

    BalasPadam