Halaman

Ahad, 20 Februari 2011

Tempoyak Goreng Bersama Udang - Sarawak mari beb!!!!


Tempoyak goreng? Dengan udang? Korang tau, aku membesar dengan tempoyak goreng neh…aku taktau kat Semenanjung ni ada ke tidak..kalo yang daging pekasam tadi, memang la melambak tapi tempoyak goreng? Aku belum jumpa lagi sepanjang 12 tahun aku kat tanah orang nehh…

Arwah nenek aku, tempoyak goreng adalah kepakarannya. Kalo dia masak tu, baunya sampai ke rumah aku. Lagipun rumah aku belakang rumah nenek aku, so memang la baunya akan sampai ke rumah..menusuk hidung aku yang sedang ‘ngandur’ (tido sampai ke tengahari..)…..tapi yang paling sedap memang air tangan nenek aku, di Kuching, ada jugak kedai yang buat, especially dijual dalam bulan puasa..pergghhhh!!! tengah pose tu, menjuih-juih jeee air liurr..

Okla, adik adik dan kakak kakak semua..dan abang-abang yang minat makan nehh…korang mesti try nehh…hasil air tangan isteriku!!!! (try tengok je laaaa..hahahahah!!!) ADIOSSSS!!!

Bahan-bahannya:

4 sudu tempoyak
½ biji bawang besar
2 biji bawang merah
3 biji cili api
2 biji lada besar
10 ekor udang
Secubit garam
Ajinomoto
Sedikit gula

Cara-caranya:

Tumis  bawang besar, bawang merah, cili api dan lada besar sehingga naik baunya kemudian masukkan udang dan gaul sebentar…kemudian masukkan tempoyak, garam, ajinomoto dan gula dan gaul sehingga masak.

3 ulasan:

  1. best in the world lah eddy...ya baruk sik nuleh urang lalu...nang nyaman...:))

    BalasPadam
  2. yalahhhh...dali....the best...dari kecik sampey ke tuaaaa....

    BalasPadam