Halaman

Sabtu, 12 Februari 2011

Ayam Percik..(resepi terbaik sehingga kini..licin gituuu!!)

Ayam percik?? Ermmm…sebenarnya aku tak berapa sangat ayam percik nih..ntah..mungkin kurang sedap bagi aku…tapi bila isteri aku buat for the 1st time tahun lepas, aku jadi sangat teruja..(ciss..ayat manis!!) so..dia usulkan kepada Yang Dipertua Dewan Rakyat…sebab Yang Dipertua tu memang lidah maharaja…untuk buat ayam percik..maka diluluskan dalam masa 1 saat jee..hahahha!! aku makan mane tolak beb!!! Kahkahkah!!

Okeh…atas kelulusan itu, aku dan isteri aku pun pergi la melilau di Pasar Tani Presint 2, Putrajaya semalam dan cari bahan-bahannya. Kena ingat beb!! Sambal tu penting, ayam cuma pelakon tambahan jee…

Maka dengan itu, aku persembahkan kepada korang, mungkin korang dah jumpa di mana-mana resepi ni, yang mana aku tak peduli ponnnnnnn..hahahahah!!! kalo nak merasanya, buatlah sendiri…(hari ni, ayam tu aku rembat semua…isteri dan anakku makan sikit je..!! hahahah!!)

SAMBAL PERCIK

Bahan-bahannya:

1 biji bawang besar
10 biji bawang merah
10 biji bawang putih
1 inci kunyit hidup
1 inci halia
1 inci lengkuas
10 biji cili api(lebih pun boleh)
4 biji lada besar(lebih pun takpe)
3 batang serai
5 helai daun limau purut
Daun kesum
1 batang bunga kantan
1 biji tomato

P/S:BAHAN2 DIATAS HENDAKLAH DIKISAR LUMAT

Bahan-bahan utk menumis:

Tumis cili boh atau cili kering dlm 10 minit kemudian masukkan bahan-bahan yg dikisar tadi dan gaul sebati dan biarkan seketika kemudian masukkan 2 sudu gula, sedikit garam, ajinomoto, air asam jawa sedikit, belacan dan 2 sudu serbuk asam boi dan masukkan sedikit air kemudian kacau hingga sebati dan biarkan sedikit kering…dan akhir sekali bila dah kering airnya bolehlah ditutup apinya dan diangkat…

p/s: sambal percik ni boleh ler disimpan dlm peti ais…lagipun sambal ni tahan lama…boleh digunakan  untuk membakar ayam, ikan dan sebagainya…nak lagi sedap perap terlebih dahulu ayam atau ikan yg nak dibakar dlm aluminium foil….


AYAM??? Aku dah kata kan…ayam cuma pelakon tambahan gituu…so, buat sendiri la…lagipun bukan ayam saja boleh jadi pelakon…ikan pun buleh…unta, kambing dan sebagainya..jangan gajah sudahhh!!! AKHIR SEKALI!!?? Makan je laa, beb!!!





Yang mane satu nehhh..?? Haaa...sebelah kiri terung sambal..yang tu kemudian lah yeee..kemudian sebelah kanan tu 'sidekick' ayam percik tu (sebelah kanan atas)..haaaaaa!! sambal belacan diaa!!! aku yang buat tau!! isteri aku cakap, hanya tangan aku saja kat dunia neh yang boleh buat sambal belacan yang sedap gituuu..(aku tak tau la...tu ayat manis...tapi betul memang sedap aku buat..sebab tu aku belasah semua..hahahha!!)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan