Halaman

Jumaat, 8 Ogos 2014

OFF TOPIC: Isu Boikot: Serangan Israel terhadap Semenanjung Gaza

Assalamualaikum wbt

Lama tak masuk blog. Sibuk, kerja, anak-anak, keluarga dan kesemuanya. Dan blog ni macam hampir pupus je..hehehe..tapi banyak perkara yang berlaku sepanjang 8 bulan tak masuk blog.

Kali terakhir aku masuk blog adalah penghujung Disember. Itupun sebab nak post pasal Istanbul, kalau tak memang lupa dah. Gambar je tinggal. Dan apabila masuk tahun baru, aku bertukar pejabat, aku berpindah ke Petaling Jaya. Jadi tiap-tiap hari kena naik moto sebab nak elak sesak di jalan raya.

Banyak jugak la masakan oleh Chef Nadiah ni, ini termasuk la Nasi Arab Kasih Sayang hehehe...percubaan pertama aku tak ingat bila, menjadi. Masak kambing sekali dengan ayam. Percubaan kedua di Pekan, Pahang. Alhamdulillah, ok jer..hehe..Pasal nasi Arab, insyaAllah akan dipostkan kemudian.

OFF TOPIC

Off topic? Kenapa? Walaupun ada kaitan dengan makanan jugak, tapi itulah nak kata. McDonald adalah satu perniagaan makanan segera yang terkenal di Malaysia dan telah beroperasi di bawah nama tersebut sejak berpuluh tahun lamanya di Malaysia. Dalam tempoh 10 tahun ini, terdapat aktiviti boikot oleh sesetengah pihak terhadap makanan segera ini. Kenapa boikot?

Kerana dipercayai telah membiayai aktiviti Jewish United Fund (JUF) yang menyalurkan dana kepada Kerajaan 'haram' Israel untuk menjarah tanah Palestin. Sila ke link Aqsa Syarif Berhad untuk maklumat lanjut.

http://www.aqsasyarif.org.my/v3/index.php/rujukan/artikel-palestin/2602-penerangan-isu-boikot-bah-1

http://www.aqsasyarif.org.my/v3/index.php/rujukan/artikel-palestin/2603-penerangan-isu-boikot-bah-2

Facebook Aqsa Syarif juga di sini:

https://www.facebook.com/aqsa.syarif?fref=ts

Bagaimanapun, ada penulis yang membentangkan fakta kenapa kita harus melihat isu boikot ini lebih luas. Soalannya: 

1. Adakah wajar kita memboikot McDonald's?
2. Bagaimanakah dikatakan McDonald's menyalurkan bantuan dan dana kepada JUF dan seterusnya kepada Kerajaan 'haram' Israel?

Jadi, fakta yang dibentangkan adalah menarik dan wajar difahami. Aku faham bukan kerana dia nak mempertahankan MCDonald's, in fact dia sendiri pun tak makan kerana makanannya tidak menyihatkan.

Jadi, kawan-kawan boleh lah ke link ini untuk membaca yer..

http://oskortos.blogspot.com/2014/08/boikot-mcdonalds-malaysia.html?m=1

Aku? Aku boikot. Salah satu sebabnya kerana makanannya tak menyihatkan dan juga kerana Palestin selepas membaca artikel Aqsa Syarif.


Selesai di situ. Nak boikot, terpulang. Taknak boikot, tiada siapa nak marah. Hak masing-masing. Dan jangan pula kita pergi tendang pintu masuk Restoren McDonald's kerana boikot. 

Itu bukan boikot. Itu BODO namanya.

Sekian, jom solat Jumaat!!!!

Wassalam..

1 ulasan: