Halaman

Jumaat, 27 Januari 2012

Ikan Keli Sambal - Terbaekkkkkkkkkk!!!!

Ikan keli?? Perghh!!!! Ini lah ikan yang paling aku minat...selama hidup di tanah Semenanjung ni, kalau dalam seminggu, tak kena ikan ni, aku rasa hidup aku tak lengkap. Tapi disebabkan dah terlalu kerap makan ikan keli, sampai aku boleh tau bagaimana cara masak seseorang...kekadang pergi ke kedai makan, tengok dulu bagaimana cara masaknya, sambalnya, kepalanya dipotong ke tidak, isinya dibuang ke tidak. Ada yang malas tu, isi perut tak dibuang dan bila digoreng, minyaknya banyak keluar sebab isi ikan keli berlemak dan berminyak. So gua tolak awal-awal...
Meh aku tunjukkan resepinya...biasalah!  Airtangan Isteriku laa...apalagi!

Bahan-Bahan:
Ikan keli
Lada kering (dikisar)
Bawang merah (dikisar)
Bawang putih (dikisar)
Halia (dikisar)
Air asam jawa
Garam
Ajinomoto
Kicap manis

Cara-Caranya:
Ikan keli digoreng terlebih dahulu..kemudian apabila masak, diangkat dan tumis bahan-bahan yang dikisar sehingga naik baunya, masukkan air asam jawa, garam, ajinomoto dan kicap serta gaul hingga sebati. Akhir sekali, baru masukkan ikan keli yang telah digoreng ke dalam kuali..gaul dan boleh diangkat serta DIMAKAN!!! ADIOSSS!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan