Halaman

Memaparkan catatan dengan label Ikan. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Ikan. Papar semua catatan

Ahad, 18 November 2012

Spesel Ahad - Lempah (Singgang) Senangin, Tempoyak Goreng dan Sambal Belacan

Assalamualaikum dan Salam Ahad....

Camne Ahad korang? Ok tak? Pergi jenjalan ke cuti sekolah ni..me and my family dah planning dah..muahahah..nak pergi kee...........isk isk...adalah..hahahaha!!

Tapi, walopun Ahad, aku kena pegi kursus jugak..isk isk...kursus mula hari ni hinggalah Selasa tengahari...depa ni takdak masa lain nak suh pegi...adakaaaa...

Tapi (tapi lagi!!!) Chef Nadiah dah sediakan menu Ahad yang amat spesel..sungguh spesel..isk isk...ada yang dah ada menu..ada yang belum..so korang tengok lah yerrr...heheheh!!!


So? Amacam? Lempah? Hahahaha!!! Ni bahasa Sarawak, yang disebut-sebut oleh arwah nenek dan mak aku...serta diperturunkan ke kakak dan adik aku..dan sekarang wife aku yang tercinta...Lempah artinya Singgang bahasa sinilah..hahahha!! Caranya mungkin sama..tapi tunggu dulu la resepinya dari chef....heheheh!!

Tempoyak? Rujuk tempoyak goreng ok? Hehehe...

Peace yo!!!

Jumaat, 16 November 2012

Kari Ikan Bawal (Ikan Duwei)

Assalamualaikum wbt

Salam jumaat....achaner semua? Dah solat Jumaat? Alhamdulillah..makan dah? Try dah resepi dari Chef Nadiah? Kalo belum, banyak lagi resepi dari blog Chef-chef internet/blog ni yang boleh try...kita menyokong satu sama lain kan...

So..ikan duwei? Apa tuhhh? Kalo orang kat sini melihat ikan tu, akan dipanggil sebagai ikan Bawal...haaaaaaa....nah ikan bawal...


Kenal kan? Nah resepinya...orang lain pun resepinya sama...mungkin rasanya lain sikit, masin, masam, ramuan tambahan, santan, kari dan sebagainya...

Bahan-bahan:

Ikan bawal (of coz la!)
Tomato
Bendi
Air asam jawa
Santan
Cili kisar (bawang putih campur bawang merah dan halia)
Rempah ratus (kulit kayu manis campur bunga lawang)
Rempah kari ikan Adabi

Cara-caranya:

Tumis rempah ratus sehingga naik bau. Masukkan cili kisar dan rempah ratus serta biarkan seketika. 

Masukkan air asam jawa dan santan serta kacau seketika. Kalau pekat, masukkan sedikit air dan masukkan ikan bawal.

Apabila ikan dah nak masak, masukkan garam, ajinomoto dan tomato serta bendi, biarkan seketika dan bolehlah ditutup api dan dihidangkan...BON APPETITE!!!






Khamis, 6 September 2012

Sardin Goreng Sambal - Mudah Bagi Mereka Yang Malas Nak Cari Ikan

Assalamualaikum wbt

Tadi ikan jemuduk kan? Susah nak carik ikan tu..apakata kita carik ikan paling senanggggggg sekali...ikan sardin..hahahahah!!

Ikan sardin fresh ni kat pasar mudah nak kenal...nampak tirus tapi berisi..kaler pun lain sikit dari ikan lain..nak buat laksa penang ni paling sesuai....

Tapi yang ni..paling mudah..takyah carik kat pasar basah, carik kat kedai runcit jer..hahahaha..so ini lah resepi yang paling mudah untuk mereka yang malas nak carik ikan kat pasar (atau jenis yang tak kenal ikan..hahahaha!!)

Bahan-bahan:

1 tin besar ikan sardin
Air asam jawa
Garam 
Ajinomoto
Bawang besar 1 labu
Bahan-bahan yang di tumbuk:

Cili padi
Bawang putih - 1 ulas
Halia 1/2 inci

Cara-caranya:

Goreng ikan sardin sehingga garing kemudian diangkat. Tumis bahan2 yg dikisar sehingga naik bau dan masukkan air asam jawa. Masukkan garam dan ajinomoto dan kacau sebentar dan masukkan bawang besar. Akhir sekali masukkan kuah sardin dan ikan sardin yg siap digoreng tadi dan gaul sebentar dan bolehlah diangkat dan dihidangkan..
Sorila gambar tak clear haaaa....

Rabu, 5 September 2012

Asam Pedas Kepala Ikan Jemuduk

Assalamualaikum wbt kengkawan...

Lama gilerrr aku tak update blog ni..bukan apa..berehat untuk Syaban dan Ramadan, lepas tu beraya pulak dalam Syawal..lama tu..last update 24 Jun 2012..ni dah 5 Sept 2012...kan ke lama tu...lagipun orang cakap bulan puasa ni makruh post gambar makanan yang enak-enak..yang kat dalam blog ni semuanya enak enak belakaaa..so sorry to say lah!!!

Back to our business..resepi ni susah sikit..bukan susah apa..korang nak kena carik ikan ni..ikan jemuduk..actually korang boleh la ganti guna ikan lain..tapi rasanya di Pekan, Pahang..ikan ni antara yang sesuai buat asam pedas..ok..let's move on!!

Bahan-bahan Kisar:

Cili kering
Halia
Bawang putih
Bawang merah

Bahan-bahan Lain:
2 Keping kepala ikan jemuduk
Air asam jawa
Daun kesum
Lobak jeruk
Garam
Ajinomoto

Cara-caranya:
Tumis bahan-bahan kisar sehingga betul-betul masak dan naik bau. Masukkan air asam jawa, garam dan ajinomoto dan kacau sebentar. Masukkan kepala ikan dan biarkan sehingga masak..sekiranya kuah nampk pekat tambah sedikit air. Akhir sekali masukkan daun kesum dan lobak jeruk.

Nah! Gambar!




Jumaat, 22 Jun 2012

Sambal Ikan Bilis Goreng - Menu Berbuka Puasa 1 Syaaban 1433

Assalamualaikum wbt


First time aku rasa sambal ikan bilis ni, memang aku terus jatuh cinta...sebab dengan pedasnya, masinnya dan segala! So aku nak kongsikan la dgn korang la yerr...


Bahan-Bahan:


Ikan bilis - kalau segenggam tu kira banyak la tu..
Bawang merah - kira la segenggam ikan bilis, dua tiga ulas bawang
Cili padi - biasanya 5 atau 7 kalau nak pedas lagi
Garam - secukup rasa
Serbuk perisa


Cara-Caranya:


Kisar bahan-bahan di atas tapi jangan terlalu lumat. Kemudian tumiskan menggunakan api yang sederhana kecil, masukkan garam dan serbuk perisa.


Perlu diingat, bahan-bahan yang ditumis perlu dikacau sentiasa dan jgn ditinggalkan, takut hangus derrr!!! Apabila bahan tersebut nampak kekuningan dan garing, hendaklah diangkat dan dihidangkan!!!


Bon Appetite!!!
Yang ni semasa masih ditumis..kaler pun nampak lain kan!

Yang ni siap...kaler lain jugak kan!!!






Jumaat, 27 Januari 2012

Ikan Keli Sambal - Terbaekkkkkkkkkk!!!!

Ikan keli?? Perghh!!!! Ini lah ikan yang paling aku minat...selama hidup di tanah Semenanjung ni, kalau dalam seminggu, tak kena ikan ni, aku rasa hidup aku tak lengkap. Tapi disebabkan dah terlalu kerap makan ikan keli, sampai aku boleh tau bagaimana cara masak seseorang...kekadang pergi ke kedai makan, tengok dulu bagaimana cara masaknya, sambalnya, kepalanya dipotong ke tidak, isinya dibuang ke tidak. Ada yang malas tu, isi perut tak dibuang dan bila digoreng, minyaknya banyak keluar sebab isi ikan keli berlemak dan berminyak. So gua tolak awal-awal...
Meh aku tunjukkan resepinya...biasalah!  Airtangan Isteriku laa...apalagi!

Bahan-Bahan:
Ikan keli
Lada kering (dikisar)
Bawang merah (dikisar)
Bawang putih (dikisar)
Halia (dikisar)
Air asam jawa
Garam
Ajinomoto
Kicap manis

Cara-Caranya:
Ikan keli digoreng terlebih dahulu..kemudian apabila masak, diangkat dan tumis bahan-bahan yang dikisar sehingga naik baunya, masukkan air asam jawa, garam, ajinomoto dan kicap serta gaul hingga sebati. Akhir sekali, baru masukkan ikan keli yang telah digoreng ke dalam kuali..gaul dan boleh diangkat serta DIMAKAN!!! ADIOSSS!!!

The Best Of Pahang - Ikan Patin Masak Tempoyak

THE BEST OF PAHANG
Ikan patin?  Semua orang tau ikan patin..masakannya terkenal di negeri Pahang, terutamanya di Temerloh, Bandar Ikan Patin. Tapi, nak makannya? Kalau tak sayang duit..pergi la cari di Bandar tu..setakat ni aku memang makan masakan ibu mertua aku je..Cuma ada sekali aku makan di Benteng, Kuantan dan...perghh!!!! harga kepala ikan patin tu dah mencapai RM50-RM60..so kalau ada special occasion tu, takpa la kalau nak belanja, tapi kalau saja-saja tu, jadilah Mat Saja..menangis keluarkan banyak duit..hehehe...atau kalau tak malu, pergi la makan di rumah mak mentua aku dengan syarat, bawa la sendiri ikan patin..boleh beli di Pekan Sehari Sabtu di Bandar Pekan atau ada kedai FAMA di tepi jalan on the way ke bandar...yang tu ikan ternak sendiri eh!!! Yang diternak di Sungai Pahang lagi sedap..lagi la sedap kalau diternak oleh orang Kemboja..hehehehe..
Meh..aku perkenalkan makanan yang dah terkenal ...Ikan Patin Masak Tempoyak...adiosss!!!
Bahan-Bahan:
2 ekor ikan patin saiz sederhana
15 tangkai cili padi ditumbuk lumat (boleh dikurangkan jika tidak tahan pedas)
½ inci halia
2 senduk tempoyak
Sedikit serbuk kunyit
2 tangkai daun kesum
1 tangkai bunga kantan
Air – untuk tenggelamkan ikan
Garam
Ajinomoto
Asam keping

Cara-Caranya:
Masukkan ikan dan asam keeping ke dalam periuk dan tunggu sehingga mendidih airnya. Kemudian masukkan serbuk kunyit, masukkan cili dan halia yang siap ditumbuk tadi, gaul sebentar dan masukkan daun kesum dan bunga kantan. Biarkan seketika, akhir sekali masukkan garam, ajinimoto dan masukkan tempoyak serta gaul sebentar sebelum dihidangkan kepada tetamu. Selamattttt!!!

Selasa, 15 Februari 2011

Ikan Siakap Tiga Rasa: Spesel Maulidur Rasul..seperti yang dijanjikan..





Aku nak tunjuk dulu..sebab aku makan dah nih..so, anggap la lepas ni, ikan ni dah abbess licin aku bedal…hahahahaha!!! ADIOS!!!

                                                        ***********************


Cuti? Tido makan tido makan la jawabnya..tapi takkan la nak tido makan jugak…tido kene spesel beb..makan pun nak spesel jugak..nah!!!! isteri aku bagi cadangan..kita masak SIAKAP 3 RASA…tu diaaaaaaaaaa!!! So, apalagi..kalo korang reti…masak la..ikut resepi kat bawah tu..OKEH!!!
(A)   Bahan-bahannya:

1 ekor ikan siakap
2 sudu sos cili
2 sudu sos tomato
3 susu sos tiram
Air asam jawa
Garam
Ajinomoto

(B)   Bahan-bahan utk menumis:

10 tangkai cili kering
5 ulas bawang merah
5 ulas bawang putih
1 inci halia

Bahan-bahan (B) hendaklah dikisar sampai lumat

Cara-caranya:

Ikan siakap hendaklah digoreng terlebih dahulu…macam isteri aku neh suka yang garing sikit baru rasa rangup-rangup gitu..lagipun aku yang suka me’rangup’kan neh…supaya aku buleh me’ngap’kan…hahahaha!!!…apabila dah garing baru di angkat dan tumis bahan-bahan yg dikisar tadi dalam 5 ke 10 minit kemudian masukkan air asam jawa dan gaul sebentar kemudian barulah masukkan sos cili, sos tomato dan sos tiram dan gaul hingga sebati dan last sekali masukkan garam dan sedikit perasa iaitu ajinomoto kemudian masukkan ikan tadi ke dalam kuali dan gaul sebentar dan boleh ler diangkat dan dihidangkan…

p/s: biasanyer kalau buat siakap ni ada hiasannye..(bukan yang pokok bunga tu…ni hias makan daaa…untuk bagi cantik bagi selera korang naik gituuu..) iaitu epal hijau dipotong dadu sedikit nenas dipotong halus dan sedikit daun sup utk hiasan tapi aku sebagai lidah maharaja ni..tak main hias-hias..aku NGAP SAJA…..…
OKEH BEBEH!!!! SILA MAKAN..JANGAN BANYAK SOAL..!!!