Halaman

Rabu, 4 Disember 2013

TraveLog Istanbul, Turkiye - Ku Tinggalkan Jejak Kakiku Di Sana - Bahagian 4

MENERJAH DUNIA TURKI PURBA

Pernah dengar cerita Kuda Kayu Troy? Kalau tak baca, mesti pernah tengok filemnya. Kalau dua-dua tak pernah,  tengok gambar bawah.


Sekarang tau kan? Tau tak, Troy sebenarnya terletak di Turki. Yaaaaa...semua orang ingat Greek dan Rome, tapi yang itu lain. Yang ini pun lain. Cuba tengok peta bawah:


Ini adalah peta lama Turki. Dan untuk pengetahuan tuan tuan, tanah Turki ini adalah tanah purba yang didiami oleh pelbagai tamadun sejak beribu-ribu tahun dahulu. Kenapa aku nak cerita ni? Sebab aku dah ke Muzium Arkeologi Istanbul hahaha!!!

Bayaran masuk hanya 10TL sahaja.
Di mana terletaknya muzium ni? Bersebelahan dengan Istana Topkapi. Selepas minum pagi, kami mendaki bukit lagi (yang mana tiap hari kami daki. Yang peliknya sakit sendiku hilang..Alhamdulillah). Dari Stesen Beyazit, kami naiki tram (dah pandai naik dah, beli token 3TL dan masuk, itu jerrr hehe..) kami berhenti di Stesen Gulhane untuk ke muzium tersebut.


Pintu Masuk Muzium
Apa yang best dalam muzium ni? Ni nak bagitau, kalau aku tak masuk mungkin sampai sekarang aku tak tau apa itu A.D dan B.C...hehe! Tourist guide kami yang bagitau tu tau! Hahaha!! Abang ipar aku bagitau, A.D merujuk kepada After Death, iaitu selepas kewafatan Nabi Isa a.s. dan B.C disebut sebagai Before Christ (sepertimana di sebut oleh penganut Kristian). Terlalu banyak sejarah purba Turki. Dari Tuhan-tuhan mereka sehingga ke pahlawan mereka yang kita sering tonton di filem.


Bell Of Galata Tower

Cer teka kepala sapa ni? Inilah wajah Alexander The Great
Bestnya mengikuti Sejarah Turki dari sejarah purbanya sehinggalah ke sejarah terbinanya Empayar Ottoman. Begitu seronok membaca serta melihat tinggalan sejarah yang berusia ribuan dan ratusan tahun dahulu.




Misi Mencari Nasi Di Istanbul

Jam menunjukkan jam 11.30 pagi waktu Istanbul. Dah 3 hari pakcik tak makan nasi. Dari hari pertama hingga ketiga, tak jumpa betul-betul nasi yang betul masuk selera kami. Cuba lihat gambar makanan yang dipost dalam bahagian pertama hingga ketiga, memang ada nasi tapi macam nasi pulut. Tapi itu jugaklah yang kami bedal. So aku berinisiatif untuk mencari nasi briyani ataupun Turkish cuisine yang ada nasi tak seperti yang kami dapat 3 hari lepas. 

Aku search di internet dan akhirnya jumpa. Lokasinya tidak jauh dari Blue Mosque dan nama restoren itu ialah Dubb Ethnic Restaurant. Memang class restoren ni. Tapi masa sampai tu, restoren tutup lagi. Katanya bukak jam 12.30 tengahari. Oleh kerana lapar, kami tunggu jugak hahah!!


Kalau nak cari, boleh cari guna Gugel atau Trip Advisor

Rupanya restoren ni memang terkenal di kalangan pengunjung Trip Advisor serta pelancong luar dan mendapat rating yang tinggi di kalangan orang luar. Restorennya cantik, simple serta makanannya pun sedap. Oleh kerana nasi menjadi sasaran, maka kami memilih Indian Cuisine iaitu Nasi Briyani...memang sedap dan harganya 17TL sepinggan. Bedal je laaa...Serta side dishes...aku pun taktau namanya hehe..



Masa pada hari itu berlalu terlalu pantas, maka kami pergi ke Spice Bazaar sekali lagi dan kali ini kami menaiki tram ke Stesen Eminonu. Yalah..kalau tak guna taktau yang sebenarnya dekat amatttttt dengan stesen sebenarnya hehe..tujuannya, mencari penjual minyak wangi hehe..nak borong..hehehe..

Semasa perjalanan balik, sempat lagi aku bergambar dengan kenderaan Majlis Metropolitan Istanbul (entah ye tidak namanya..hehe)

Ini jenis kereta kontot ni..yang Mercedes punya..hehe..kaya kan mereka..

Ok..done for today..belum shopping lagi? Sebenarnya sudah..shawl sikit dan minyak wangi serta fridge magnet...tapi yang betul-betul lagi belum hehehe...


BERSAMBUNG LAGI...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan