Halaman

Memaparkan catatan dengan label Udang. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Udang. Papar semua catatan

Ahad, 18 November 2012

Spesel Ahad - Lempah (Singgang) Senangin, Tempoyak Goreng dan Sambal Belacan

Assalamualaikum dan Salam Ahad....

Camne Ahad korang? Ok tak? Pergi jenjalan ke cuti sekolah ni..me and my family dah planning dah..muahahah..nak pergi kee...........isk isk...adalah..hahahaha!!

Tapi, walopun Ahad, aku kena pegi kursus jugak..isk isk...kursus mula hari ni hinggalah Selasa tengahari...depa ni takdak masa lain nak suh pegi...adakaaaa...

Tapi (tapi lagi!!!) Chef Nadiah dah sediakan menu Ahad yang amat spesel..sungguh spesel..isk isk...ada yang dah ada menu..ada yang belum..so korang tengok lah yerrr...heheheh!!!


So? Amacam? Lempah? Hahahaha!!! Ni bahasa Sarawak, yang disebut-sebut oleh arwah nenek dan mak aku...serta diperturunkan ke kakak dan adik aku..dan sekarang wife aku yang tercinta...Lempah artinya Singgang bahasa sinilah..hahahha!! Caranya mungkin sama..tapi tunggu dulu la resepinya dari chef....heheheh!!

Tempoyak? Rujuk tempoyak goreng ok? Hehehe...

Peace yo!!!

Selasa, 19 Jun 2012

Udang Masak Kari - AirTangan MakMentua!!!

Assalamualaikum wbt!!

Masakan? Mak Mentua ku!
Udang? Adik ipo ku
Lokasi? Sungai Pahang..hambek kau!!!


Bahan-Bahan:

Cili kisar
Asam Jawa
Rempah kari Baba's sepeket
Santan
Garam
Perisa ajinomoto
Udang sekilo
Rempah ratus (kulit kayu manis dan bunga cengkih)

Cara-Caranya:

Tumis rempah ratus sehingga naik bau kemudian masukkan cili kisar dan tumis sehingga masak, kemudian masukkan air asam jawa dan repah kari serta gaul sehingga sebati. Masukkan santan, garam dan sedikit perisa. Akhir sekali masukkan udang dan biarkan seketika. kemudian bolehlah diangkat dan dihidangkan.

Bon Appetite!!



Ahad, 20 Februari 2011

Tempoyak Goreng Bersama Udang - Sarawak mari beb!!!!


Tempoyak goreng? Dengan udang? Korang tau, aku membesar dengan tempoyak goreng neh…aku taktau kat Semenanjung ni ada ke tidak..kalo yang daging pekasam tadi, memang la melambak tapi tempoyak goreng? Aku belum jumpa lagi sepanjang 12 tahun aku kat tanah orang nehh…

Arwah nenek aku, tempoyak goreng adalah kepakarannya. Kalo dia masak tu, baunya sampai ke rumah aku. Lagipun rumah aku belakang rumah nenek aku, so memang la baunya akan sampai ke rumah..menusuk hidung aku yang sedang ‘ngandur’ (tido sampai ke tengahari..)…..tapi yang paling sedap memang air tangan nenek aku, di Kuching, ada jugak kedai yang buat, especially dijual dalam bulan puasa..pergghhhh!!! tengah pose tu, menjuih-juih jeee air liurr..

Okla, adik adik dan kakak kakak semua..dan abang-abang yang minat makan nehh…korang mesti try nehh…hasil air tangan isteriku!!!! (try tengok je laaaa..hahahahah!!!) ADIOSSSS!!!

Bahan-bahannya:

4 sudu tempoyak
½ biji bawang besar
2 biji bawang merah
3 biji cili api
2 biji lada besar
10 ekor udang
Secubit garam
Ajinomoto
Sedikit gula

Cara-caranya:

Tumis  bawang besar, bawang merah, cili api dan lada besar sehingga naik baunya kemudian masukkan udang dan gaul sebentar…kemudian masukkan tempoyak, garam, ajinomoto dan gula dan gaul sehingga masak.