Halaman

Ahad, 26 Jun 2011

Mee Goreng Basah - beza memang berbeza!!!!


Mee goreng basah?? Alaa...sonang baitu...korang takyah belaja sebab agak-agak pun boleh..masa aku bujang dulu..aku main taruk taruk je dalam kuali..yang penting baunya naik dan ada rasa-rasa mee goreng basah..nak lagi basah, masukkan la air banyak...heheheh.!!
Senang je kan..korang buleh buat, tak payah nak refer dengan blog ni...so...ni haaa...saja nak tunjuk..sebab rasanya lain dan of coz...sedap weyyyy!!!

Bahan-Bahannya:

2 bungkus mee kuning
4 ketul ayam (dipotong kecil)
Sawi
Cili kering (10 tangkai di kisar)
Bawang merah 5 ulas (di kisar)
Bawang putih 5 ulas (di kisar)
Halia ½ inci (di kisar)
Sos tiram
Sos cili
sos tomato
Kicap manis kipas udang
Garam & ajinomoto
Tomato dan daun sup(utkhiasan)

Cara-Caranya:-

Tumis bahan2 yg dikisar sehingga naik bau dan masukkan ayam dan biarkan sehingga ayam masak seketika kemudian masukkan sos tiram,kicap manis,sos cili,sos tomato garam dan ajinomoto dan gaul bg sebati..kemudian masukkan  ½ jug air  dan biarkan seketika dan last sekali masukkan mee dan gaul sebentar..dan blhlah diangkat dan dihiaskan bersama tomato dan daun sup….

P/S:Mee goreng basah ni sebenarnya dah lama wife aku buat tapi baru sekarang berkesempatan nak masuk blog…


Ayam Masak Sos Tiram


Assalamualaikummmmmmm!!!

Lama giler aku tak update blog neh....entah apekebondo eyyyy sibuknya aku neh..dari bulan April lepas, lepas Mee Rebus versi Pantai Timur tu..langsung aku tak update..mintak mahap la yee...wife aku tiap-tiap hari bising..bila nak update blog...so sekarang aku nak update..yang ni resepi yang wife aku buat April lepas...so..aku rasa relevan lagi sebab bukan yang tahun lepas punya kan..kan..kan...so...ok boys and girls...i present to you...the ‘not-so-call’ secret recipe by my wife’s own hand..hehehe!!

BAHAN-BAHANNYA:-

1/2 ekor ayam(di potong kecil)
Bawang besar 1 biji(di kisar)
Bawang putih 2 ulas(di kisar)
Sos tiram (3 sudu)
Sos cili (2 sudu)
Sos tomato(2 sudu)
Kicap manis kipas udang (1 sudu)
Sedikit air asam jawa
Garam & sedikit ajinomoto

BAHAN UTK HIASAN:-

1 biji tomato
Daun sup

Cara-Caranya:-

Ayam  digaul bersama garam dan digoreng tp jgn terlalu garing…kemudian angkat ayam dan tumis bahan2 yg dikisar sehingga naik bau…kemudian masukkan sos tiram,sos cili,sos tomato,dan kicap manis dan gaul sebentar last sekali masukkan air asam jawa sedikit garam dan ajinomoto..gaul sebentar dan bolehlah diangkat dan dihiaskan..

Apalagi....rembat je sampai habis!!


Selasa, 5 April 2011

Mee Rebus Versi Pantai Timur

Mee Rebus ehhh? Aku ingat mee sup..ape beza mee rebus dgn mee sup..yang aku tau..mee kuning tu je..yang lain, aku kurenggggg pasti...tapi mee rebus adalah kegemaran wife aku, so aku postkan untuk korang....renung-renungkan dan selamat beramalll...

Bahan-bahannya:

Bawang putih – 3 ulas (Ditumbuk)
Bawang Merah- 3 ulas (Ditumbuk)
Halia               - ½ inci (Ditumbuk)
Ayam              - 3 ketul(di potong kecil)
Udang                - 10 ekor
Kiub Pati Ayam Maggi – 1 ketul
Asam Keping    - 1 keping
Garam&sedikit perasa
Serbuk lada hitam
Mee  kuning      - 1 Peket
Sawi
Sedikit daun sup dan lada besar utk hiasan

CARA-CARANYA:

Tumis bahan2 yg ditumbuk sehingga naik bau kemudian masukkan ayam dan udang dan gaul sebentar..kemudian masukkan 1 jug kecil air dan kacau sebentar...kemudian masukkan asam keping,garam dan perisa,kiub pati ayam serta serbuk lada hitam..last sekali masukkan sayur sawi dan kacau bahan2 tersebut sebentar dan blhlah dihidangkan..

P/S:sebenarnya lagi byk sayur lagi sedap seperti bunga kobis,carrot,tomato dan lain-lain....tetapi oleh kerana anak saya kurang makan sayur wife pun tak letak byk sayur…apa yg ada dlm petis yg tu lah wife saya gunakan..nak lg sedap mkn ler ngan sambal cili kicap…selamat mencuba…




Sabtu, 26 Mac 2011

Lala Masak Bercili - Special For My Sister...hehehe

Haaaaa...yang ni takyah la nak intro..oleh kerana kakak aku nak mai rumah aku dan dalam FB asyik sebut nak lalalalalalalala..hahaha!! so, adik ipo dia buat la alalalalalala masak cili..ermmm..jangan cakap laaa...memang sodap gitu!!!

So, no more wasting time..kalo korang ada kat rumah aku..memang aku jemput la makan..tapi sebab korang takdak, so kita orang je laa yang bedal neh..hahahah!! oleh kerana resepinya pernah dipaparkan, so takyah la yeee...

Simple One - Puding Roti

Benda ni dah lama isteri aku suruh postkan dalam blog..tapi ye laaaa..ingat ..lupa balik..ingat..lupa balik..bak kata bapak aku.."Jangan ingat..!!" hahahahah!!!

Okla...malas nak buang masa lagi..sebab aku lupa dah kenapa dan bila aku makan ni..tapi yang paling aku ingat..puding roti hasil air tangan isteriku ini..memang sodap seyyy..!!!

 CARA-CARANYA:

1 paket agar-agar
2-3 sudu besar tepung kastard (dibancuh dengan air suam)
1 1/2 tin susu cair
5 sudu besar gula 
6 keping roti gardenia (di'blender' dengan susu cair)
BAHAN-BAHAN UNTUK KUAH PUDING

1 tin susu cair
½ tin air 
Gula (Anggaran manis) 

CARA MEMBUAT PUDING ROTI:-
 
Masak agar2 dengan air hingga agar-agar menjadi larut. Kemudian masukkan susu cair yang sudah diblender bersama roti dan kacau hingga sebati.Kemudian masukkan tepung kastard yg sudah dibancuh dgn air suam td kedlm agar2 td dan dikacau supaya tidak berketul2 dan akhir sekali masukkan gula dan kacau bagi sebati & biarkan mendidih.
Angkat & tuangkan kedalam loyang.

CARA MEMBUAT KUAH PUDING:- 
 
Masukan susu cair,air , gula dan masak hingga gula larut.Bahan2 ni hendaklah sentiasa dikacau.Dan perlu diingat hendaklah guna api yg kecil takut susu menjadi hangus...  Masak hingga agak pekat. Biarkan sejuk. 



PS:PUDING ROTI NI SEDAP DIMAKAN BERSAMA BUAH2AN DLM TIN (KOKTEL...)

Saturday Special - Sup Tulang Pedas

Salamzzz...

Sudah lama gua tak update blog...malas pulak..asyik outstation jeee....dah tu bila balik tu, malas la sesangat...ermmm...oleh kerana terlalu banyak la masakan isteri aku yang aku tak post sebab aku sibuk dengan kerja kat opis tu...

Macam ni la...hari ni Sabtu, so of course le hari yang special sebab hari cuti..apa lagi....aku punya anniversary tak le lambat, khamis depan ni jee...so, isteri aku dah masakkan satu sup yang tersangat sedap..tetapi pedas juga..sebab tu nama Sup Tulang Pedas...actually resepi ni wife aku ambil dari satu website...nama Potret Kasih (http://www.potretkasih.com/2010/07/22/sup-ekor-pedas/) ....so, untuk bagi kredit kepada tuan punya web site tu, aku syorkan korang supaya pergi ke web site tu sebab banyak resepi yang mengancam seyyy...

TETAPI..ada tetapinya...oleh kerana Sabtu adalah hari kreatif untuk family aku, so wife aku tukar sikit, bukan guna ekor lembu...guna tulang cukup laaa...so nikmatilaaa...

4oo gm  ekor lembu
1.25 lter air
4 sudu makan minyak masak
2 batang serai
2 tangkai daun sup
2 sudu bawang goreng
jus limau nipis secukupnya ( resepi asal tak letak )

Bahan kisar

8 biji bawang merah
2.5 cm halia
3 ulas bawang putih
4 tangkai cili kering
3 sudu teh lada hitam
3 sudu teh ketumbar
2 sudu teh jintan manis
2 sudu teh jintan putih
garam

Cara penyediaan

1. Panaskan minyak dan tumiskan bahan kisar hingga berbau harum.
2. Kemudian masukkan air rebusan daging dan juga serai. Biar mendidih untuk seketika.
3. Setelah itu masukkan sup ekor yang telah direbus dan didihkan dengan api perlahan selama 20 minit.
4. Keluarkan minyak yang terdapat dibahagian atas sup, masukkan jus limau, sesuaikan rasa dan taburkan dengan daun ketumbar serta bawang goreng diatasnya.
5. Sedia untuk dihidangkan.

                                          Perghhh!!!! nampak tak tulang tu?? hhehehee...