Halaman

Sabtu, 26 Mac 2011

Lala Masak Bercili - Special For My Sister...hehehe

Haaaaa...yang ni takyah la nak intro..oleh kerana kakak aku nak mai rumah aku dan dalam FB asyik sebut nak lalalalalalalala..hahaha!! so, adik ipo dia buat la alalalalalala masak cili..ermmm..jangan cakap laaa...memang sodap gitu!!!

So, no more wasting time..kalo korang ada kat rumah aku..memang aku jemput la makan..tapi sebab korang takdak, so kita orang je laa yang bedal neh..hahahah!! oleh kerana resepinya pernah dipaparkan, so takyah la yeee...

Simple One - Puding Roti

Benda ni dah lama isteri aku suruh postkan dalam blog..tapi ye laaaa..ingat ..lupa balik..ingat..lupa balik..bak kata bapak aku.."Jangan ingat..!!" hahahahah!!!

Okla...malas nak buang masa lagi..sebab aku lupa dah kenapa dan bila aku makan ni..tapi yang paling aku ingat..puding roti hasil air tangan isteriku ini..memang sodap seyyy..!!!

 CARA-CARANYA:

1 paket agar-agar
2-3 sudu besar tepung kastard (dibancuh dengan air suam)
1 1/2 tin susu cair
5 sudu besar gula 
6 keping roti gardenia (di'blender' dengan susu cair)
BAHAN-BAHAN UNTUK KUAH PUDING

1 tin susu cair
½ tin air 
Gula (Anggaran manis) 

CARA MEMBUAT PUDING ROTI:-
 
Masak agar2 dengan air hingga agar-agar menjadi larut. Kemudian masukkan susu cair yang sudah diblender bersama roti dan kacau hingga sebati.Kemudian masukkan tepung kastard yg sudah dibancuh dgn air suam td kedlm agar2 td dan dikacau supaya tidak berketul2 dan akhir sekali masukkan gula dan kacau bagi sebati & biarkan mendidih.
Angkat & tuangkan kedalam loyang.

CARA MEMBUAT KUAH PUDING:- 
 
Masukan susu cair,air , gula dan masak hingga gula larut.Bahan2 ni hendaklah sentiasa dikacau.Dan perlu diingat hendaklah guna api yg kecil takut susu menjadi hangus...  Masak hingga agak pekat. Biarkan sejuk. 



PS:PUDING ROTI NI SEDAP DIMAKAN BERSAMA BUAH2AN DLM TIN (KOKTEL...)

Saturday Special - Sup Tulang Pedas

Salamzzz...

Sudah lama gua tak update blog...malas pulak..asyik outstation jeee....dah tu bila balik tu, malas la sesangat...ermmm...oleh kerana terlalu banyak la masakan isteri aku yang aku tak post sebab aku sibuk dengan kerja kat opis tu...

Macam ni la...hari ni Sabtu, so of course le hari yang special sebab hari cuti..apa lagi....aku punya anniversary tak le lambat, khamis depan ni jee...so, isteri aku dah masakkan satu sup yang tersangat sedap..tetapi pedas juga..sebab tu nama Sup Tulang Pedas...actually resepi ni wife aku ambil dari satu website...nama Potret Kasih (http://www.potretkasih.com/2010/07/22/sup-ekor-pedas/) ....so, untuk bagi kredit kepada tuan punya web site tu, aku syorkan korang supaya pergi ke web site tu sebab banyak resepi yang mengancam seyyy...

TETAPI..ada tetapinya...oleh kerana Sabtu adalah hari kreatif untuk family aku, so wife aku tukar sikit, bukan guna ekor lembu...guna tulang cukup laaa...so nikmatilaaa...

4oo gm  ekor lembu
1.25 lter air
4 sudu makan minyak masak
2 batang serai
2 tangkai daun sup
2 sudu bawang goreng
jus limau nipis secukupnya ( resepi asal tak letak )

Bahan kisar

8 biji bawang merah
2.5 cm halia
3 ulas bawang putih
4 tangkai cili kering
3 sudu teh lada hitam
3 sudu teh ketumbar
2 sudu teh jintan manis
2 sudu teh jintan putih
garam

Cara penyediaan

1. Panaskan minyak dan tumiskan bahan kisar hingga berbau harum.
2. Kemudian masukkan air rebusan daging dan juga serai. Biar mendidih untuk seketika.
3. Setelah itu masukkan sup ekor yang telah direbus dan didihkan dengan api perlahan selama 20 minit.
4. Keluarkan minyak yang terdapat dibahagian atas sup, masukkan jus limau, sesuaikan rasa dan taburkan dengan daun ketumbar serta bawang goreng diatasnya.
5. Sedia untuk dihidangkan.

                                          Perghhh!!!! nampak tak tulang tu?? hhehehee...

Ahad, 20 Februari 2011

Sosej Black Pepper and Scramble Eggs - simple-simple punyaaaa...!!!

Yang neh...korang faham-faham laaaa...aku makan sikit malam-malam neh..so, carik la yang simple-simple...tapi still lagi...air tangan isteriku..hahahahah!!!

So, korang tengok..korang pandai-pandai la buat sendiri..hahahah!!!

Tempoyak Goreng Bersama Udang - Sarawak mari beb!!!!


Tempoyak goreng? Dengan udang? Korang tau, aku membesar dengan tempoyak goreng neh…aku taktau kat Semenanjung ni ada ke tidak..kalo yang daging pekasam tadi, memang la melambak tapi tempoyak goreng? Aku belum jumpa lagi sepanjang 12 tahun aku kat tanah orang nehh…

Arwah nenek aku, tempoyak goreng adalah kepakarannya. Kalo dia masak tu, baunya sampai ke rumah aku. Lagipun rumah aku belakang rumah nenek aku, so memang la baunya akan sampai ke rumah..menusuk hidung aku yang sedang ‘ngandur’ (tido sampai ke tengahari..)…..tapi yang paling sedap memang air tangan nenek aku, di Kuching, ada jugak kedai yang buat, especially dijual dalam bulan puasa..pergghhhh!!! tengah pose tu, menjuih-juih jeee air liurr..

Okla, adik adik dan kakak kakak semua..dan abang-abang yang minat makan nehh…korang mesti try nehh…hasil air tangan isteriku!!!! (try tengok je laaaa..hahahahah!!!) ADIOSSSS!!!

Bahan-bahannya:

4 sudu tempoyak
½ biji bawang besar
2 biji bawang merah
3 biji cili api
2 biji lada besar
10 ekor udang
Secubit garam
Ajinomoto
Sedikit gula

Cara-caranya:

Tumis  bawang besar, bawang merah, cili api dan lada besar sehingga naik baunya kemudian masukkan udang dan gaul sebentar…kemudian masukkan tempoyak, garam, ajinomoto dan gula dan gaul sehingga masak.

Daging Pekasam Masak Lemak Cili Api - Spesel punyaaaa beb!!!

Aku balik dari Port Dickson semalam, isteri aku menyapa aku (tu kira peluk cium la…3 hari takda kat rumah)
“Bang, esok ada masakan spesel untuk abang? “ Aku terpaku….(Yela..ko baru masuk rumah, pastu isteri ko terus terus cakap nak masak spesel, otak masih lagi tertinggal dalam kereta tu…sebab malamnya ada program Kementerian, kena join…nafas pun tak sempat lagi tu..)

“Gapo dio? “ Ceh! Tanya ‘berkecek Kelate’ tu..

“Daging pekasam masak lemak cili api..” Perggghhh!!! Aku dengar, mencanak-canak otak aku keluar dari kereta mencari aku..sebab daging pekasam ni terbukti sedap..isteri aku selalu buat tahun lepas…dengan itu, disebabkan aku dah ‘kesedapan’ makan tengahari tadi, maka dengan baik hatinya aku persembahkan korang hasil air tangan isteriku..aku tau kat luar tu banyak, tapi yang no spesel skit..sebab DIA ISTERIKUUUU…HAHAHAHHA!!

Daging pekasam
(Daging mentah diperap bersama asam keping dan garam. Daging ni tahan lama. Kalo diperap, makin lama makin sedap)
Santan
Ajinomoto
Cili api 9 biji*
½ inci halia*
Bawang merah 4 ulas*
Serai sebatang-dititik

Bahan-bahan yg bertanda *hendaklah dikisar

Cara-caranya:

Masukkan bahan –bahan yang telah dikisar ke dalam periuk bersama daging pekasam dan juga santan. Lepas tu hendaklah dikacau –kacau takut nanti santan jadi berketul-ketul…kemudian masukkan serai dan ajinomoto dan kacau lg sehingga daging betul-betul masak….

p/s: garam dan asam keping tak perlu dimasukkan kerana daging pekasam ini dah masin dan masam…so, apalagi..MAKAN LAAAAA!!!...


Selasa, 15 Februari 2011

Ikan Siakap Tiga Rasa: Spesel Maulidur Rasul..seperti yang dijanjikan..





Aku nak tunjuk dulu..sebab aku makan dah nih..so, anggap la lepas ni, ikan ni dah abbess licin aku bedal…hahahahaha!!! ADIOS!!!

                                                        ***********************


Cuti? Tido makan tido makan la jawabnya..tapi takkan la nak tido makan jugak…tido kene spesel beb..makan pun nak spesel jugak..nah!!!! isteri aku bagi cadangan..kita masak SIAKAP 3 RASA…tu diaaaaaaaaaa!!! So, apalagi..kalo korang reti…masak la..ikut resepi kat bawah tu..OKEH!!!
(A)   Bahan-bahannya:

1 ekor ikan siakap
2 sudu sos cili
2 sudu sos tomato
3 susu sos tiram
Air asam jawa
Garam
Ajinomoto

(B)   Bahan-bahan utk menumis:

10 tangkai cili kering
5 ulas bawang merah
5 ulas bawang putih
1 inci halia

Bahan-bahan (B) hendaklah dikisar sampai lumat

Cara-caranya:

Ikan siakap hendaklah digoreng terlebih dahulu…macam isteri aku neh suka yang garing sikit baru rasa rangup-rangup gitu..lagipun aku yang suka me’rangup’kan neh…supaya aku buleh me’ngap’kan…hahahaha!!!…apabila dah garing baru di angkat dan tumis bahan-bahan yg dikisar tadi dalam 5 ke 10 minit kemudian masukkan air asam jawa dan gaul sebentar kemudian barulah masukkan sos cili, sos tomato dan sos tiram dan gaul hingga sebati dan last sekali masukkan garam dan sedikit perasa iaitu ajinomoto kemudian masukkan ikan tadi ke dalam kuali dan gaul sebentar dan boleh ler diangkat dan dihidangkan…

p/s: biasanyer kalau buat siakap ni ada hiasannye..(bukan yang pokok bunga tu…ni hias makan daaa…untuk bagi cantik bagi selera korang naik gituuu..) iaitu epal hijau dipotong dadu sedikit nenas dipotong halus dan sedikit daun sup utk hiasan tapi aku sebagai lidah maharaja ni..tak main hias-hias..aku NGAP SAJA…..…
OKEH BEBEH!!!! SILA MAKAN..JANGAN BANYAK SOAL..!!!