Halaman

Isnin, 22 April 2013

MasterChef Selebriti Musim Ke 2 - Yeahhh!!!!!!

Assalamualaikummmmmm!!!

Selamat Hari Isnin, 22 April 2013..yeahhh!! Gile lama aku tak update ni..sibuk memanjang..(yeker? dahlah dok sorang kat umah..sibuk jugak..Chef Nadiah kat kampung lagi..baru habis pantang..hehehe)

Jeng..jeng..jeng..best best dan best..

MasterChef Selebriti Musim ke 2...yeahhh!!! Malas la nak cite banyak..nah..aku embed video kat bawah!! Happy viewing!!

Adios!!!




taken from http://www.astrogempak.com.my/MasterChefSelebritiMalaysia2/LamanUtama.aspx

Sabtu, 16 Februari 2013

Baby Chef Nadiah...yeaaa!!!!



Assalamualaikum wbt

Terkejut tengok tajuk atas..hahahah!!! Memang patut kan kalo Chef Nadiah ni diam jer berbulan bulan sebab kurang masak..selera tak menentu...so tinggallah Assistant Chef Eddy ni yang makan kat Mamak Dabel..hahahah!!!

Ni dia..our 3rd Princess...born on 7 February 2013..jam 1.10 pm...currently belum register nama..tapi will be name as NUR INSYIRAH KHALEEDA..maksudnya..."CAHAYA KEGEMBIRAAN YANG ABADI"...

Tau Surah Insyirah kan? Buka Quran dan baca...itu lah dia..Allah SWT menurunkan Surah tu sebab untuk menggembirakan Rasulullah SAW..kira berlapang dada la...

So...guys...Chef Nadiah akan cuti selama 3 bulan..so 3 bulan la blog ini akan sunyi dengan masakan kreatif beliau..tapi Assistant Chef Eddy kan ada...mana mana tempat best makan..of course akan diupdate blog ni yerr...so below you can see my new lovely daughter...ololololololo..geram la nengoknya...korang tak tau..gambar pertama di ambil jam 2.35pm..kain yang membaluti tubuhnya masih ada darah lagi...dan dia tak menangis pun...dan Chef Nadiah bersalin di bukan calang2 tempat...Procedure Room youuuu..sebab tak sempat pergi Labour Room..hahahah!!!

isk..isk...Alhamdulillah...

Gambar diambil jam 2.35pm bertarikh 7  Februari 2013


This one taken on 8 February 2013 at 9.10 am..hehehe..tembam pipi!!!
















Khamis, 7 Februari 2013

Baekkkk Punya Restoren !!! Restoren Mohd Chan Abdullah, Bandar Baru Bangi

Assalamualaikum wbt 

Gilerr lama tak update..ni dah bulan 2 tahun 2013...Januari lepas tak sempat nak update (30 hari ada pun tarak sempat kaaa??)

So...apa cer? Senang..Chef Nadiah tengah sarat mengandung...sekarang ni tengah tunggu la ni...nak bersalin tarikhnya taktau bila...tuan doktor bagi tarikh 21 Februari..tapi rasanya heroin@hero?? ni taktau bila keluarnya...apa apa pun, semoga selamat semuanya..dan sihat walafiat..InshaAllah..

Tengok tajuk..Restoren Mohd Chan Abdullah..sebab? Chef Nadiah teringin nak makan butter prawn..cari punya cari..nak terbaekk punya...member cadangkan restoren ni...resultnya??

Superbbb!!! Cer tengok gambar....the picture speaks itself...


Nahhhh...ambik kau!! Milo Dinasor!!!

Ko tengok?!!!! Dia tabur sekali tu!!

Tomyammmmm!!! My Favourite!!! 
Tuuuuuu...siakap 3 rasa!!

Gilerrr besttt!! Rasa jangan cakap laa!!

So, my friends..cer la try restoren tu..di Bangi..ni alamat diaaa:

No 30, Jalan Medan Pusat 2c, Pusat Bandar Baru Bangi, 43650 Bandar Baru Bangi, Selangor

jangan risau...dia ada 8 cawangan di Kuala Lumpur dan Selangor..cer try website ni..

www.mohdchan.com.my



Ahad, 18 November 2012

Spesel Ahad - Lempah (Singgang) Senangin, Tempoyak Goreng dan Sambal Belacan

Assalamualaikum dan Salam Ahad....

Camne Ahad korang? Ok tak? Pergi jenjalan ke cuti sekolah ni..me and my family dah planning dah..muahahah..nak pergi kee...........isk isk...adalah..hahahaha!!

Tapi, walopun Ahad, aku kena pegi kursus jugak..isk isk...kursus mula hari ni hinggalah Selasa tengahari...depa ni takdak masa lain nak suh pegi...adakaaaa...

Tapi (tapi lagi!!!) Chef Nadiah dah sediakan menu Ahad yang amat spesel..sungguh spesel..isk isk...ada yang dah ada menu..ada yang belum..so korang tengok lah yerrr...heheheh!!!


So? Amacam? Lempah? Hahahaha!!! Ni bahasa Sarawak, yang disebut-sebut oleh arwah nenek dan mak aku...serta diperturunkan ke kakak dan adik aku..dan sekarang wife aku yang tercinta...Lempah artinya Singgang bahasa sinilah..hahahha!! Caranya mungkin sama..tapi tunggu dulu la resepinya dari chef....heheheh!!

Tempoyak? Rujuk tempoyak goreng ok? Hehehe...

Peace yo!!!

Jumaat, 16 November 2012

Ayam Masak Sweet and Sour


One more from Chef Nadiah!!!

Bahan-bahannya:

Ayam (dipotong kecil)
Bawang besar
Perencah sweet n sour Maggi
Air

Cara-caranya:

Ayam dilumur bersama garam dan digoreng sehingga masak

Tumis Bawang besar sehingga naik bau dan masukkan perencah sweet n sour gaul sebentar..

Masukkan air dan biarkan mendidih seketika dan masukkan ayam yang siap digoreng tadi. Gaul seketika dan bolehlah diangkat dan dihidangkan..


Agar-Agar Santan Berkuah

Assalamualaikum wbt!! 

Salam Jumaat!!! Taknak cite panjang...dah nak balik dah ni..malas nak update blog kat rumah..hehehe!!

Bahan-bahan:

1 peket agar-agar (25 gm)
3 1/2 gelas air
2 cawan santan
2 cawan air pandan (daun pandan dikisar dan ditapis, ambil air sahaja tau!!)
3 biji telur (dikisar)
4 senduk kecil gula (boleh dilebihkan kalo suka manis...kalo takdak kencing manis lah!!)
1 tin susu cair

Cara-caranya:

Masak agar-agar hingga hancur dan masukkan gula. Kacau sehingga gula hancur, angkat dan tapiskan.

Kemudian agar-agar tadi dimasak semula dan masukkan santan, air pandan dan telur yang telah dikisar tadi, kacau sebentar dan bolehlah dituangkan ke dalam loyang.

Untuk kuah puding:

Susu cair dimasak dan tambahkan 1/2 tin air dan masukkan 2 senduk kecil gula, kacau dengan sebati dan bolehlah dihidangkan.

Untuk hiasan:

Anggur dan kismis  - nak bagi lagi sedap (lagipun tu je ada dalam peti sejuk aku..hahahahaa!!)






Kari Ikan Bawal (Ikan Duwei)

Assalamualaikum wbt

Salam jumaat....achaner semua? Dah solat Jumaat? Alhamdulillah..makan dah? Try dah resepi dari Chef Nadiah? Kalo belum, banyak lagi resepi dari blog Chef-chef internet/blog ni yang boleh try...kita menyokong satu sama lain kan...

So..ikan duwei? Apa tuhhh? Kalo orang kat sini melihat ikan tu, akan dipanggil sebagai ikan Bawal...haaaaaaa....nah ikan bawal...


Kenal kan? Nah resepinya...orang lain pun resepinya sama...mungkin rasanya lain sikit, masin, masam, ramuan tambahan, santan, kari dan sebagainya...

Bahan-bahan:

Ikan bawal (of coz la!)
Tomato
Bendi
Air asam jawa
Santan
Cili kisar (bawang putih campur bawang merah dan halia)
Rempah ratus (kulit kayu manis campur bunga lawang)
Rempah kari ikan Adabi

Cara-caranya:

Tumis rempah ratus sehingga naik bau. Masukkan cili kisar dan rempah ratus serta biarkan seketika. 

Masukkan air asam jawa dan santan serta kacau seketika. Kalau pekat, masukkan sedikit air dan masukkan ikan bawal.

Apabila ikan dah nak masak, masukkan garam, ajinomoto dan tomato serta bendi, biarkan seketika dan bolehlah ditutup api dan dihidangkan...BON APPETITE!!!